woensdag 28 april 2010

Geluk

Wat is nu precies geluk en wat verstaat men onder geluk? Wanneer voelt een mens zich nu echt gelukkig of ervaart die geluk? Zomaar wat gedachtes die al sinds de ontmoeting met mijn ouders door mijn hoofd gaat. Ben ik gelukkiger nu ik ze weer heb gezien, draagt die ontmoeting en de 2e afspraak bij aan mijn geluk? Wat is geluk eigenlijk? Gelukkig( jaja, een heuse woordspeling in deze) las ik een stukje van Roos Vonk over geluk.

Volgens Roos Vonk zijn er drie hoofdfactoren die het gevoel van geluk veroorzaken:
Het A-B-C van geluk:
A. Autonomie: De vrijheid hebben om onze eigen keuzes te maken. eens. Als ik mijzelf ongelukkig voel, dan heeft dat vaak te maken met zaken waarbij ikzelf niet in control was, zaken die buiten mijzelf hebben plaatsgevonden zoals ziek worden... dat heeft geen mens in de hand dat ik daardoor mijn baan kwijtraakte droeg niet bij aan een geluksgevoel.
B. Betrokkenheid: Ons verbonden weten met andere mensen. eens.Niets heerlijker om met vrienden of lief iets leuks te ondernemen of samen te zijn. Zelfs in de korte tijd dat ik blog ervaar ik dit. De herkenning, het leesplezier, de reacties is een fijn gevoel naast de contacten in het 'echte' leven.
C. Competentie: Het gevoel goed te zijn in wat we doen. eens zoals het opnieuw ontdekken dat ik geduld heb om te haken en breien.

Van deze drie is betrokkenheid de belangrijkste. In het onderzoek van Vonk kozen 4000 deelnemers uit dertig mogelijkheden die dingen die hen het gelukkigst zouden maken. Dat leidde tot de volgende top 10:

1. Het gevoel dat iemand van je houdt
2. Het gevoel dat jij van iemand houdt
3. Een goed gesprek met een vriend
4. Het gevoel dat je echt contact hebt met iemand
5. Een compliment of blijk van waardering
6. Mooi weer of in de natuur zijn
7. Luisteren naar mooie muziek
8. Knuffelen (met volwassene, kind, dier)
9. Erin slagen een lastig probleem op te lossen
10.Goede seks of een aankoop die precies is wat je zocht.

Volgens dit lijstje zou ik mijzelf dus vandaag extra gelukkig kunnen voelen, want
* er wordt van mij gehouden
* ik houd van lief
* zojuist nog een goed gesprek gehad waardoor
* er echt contact was
* ik was en in de natuur en ik liep in het zonnetje

de overige zaken komen ook wel aan bod, zeker het knuffelen met de doggy's als ik zo lekker in de zon ga zitten. Stel je voor: 1 op schoot en de ander in het holletje van mijn benen. Of ik nog een boek erbij pak is een ?

Ik vind alleen nr 10 een vreemde: hoe kan je nu goede sex vergelijken met een aankoop ;-)?!

Ergens ben ik wel blij of zelfs wel gelukkig van dit lijstje want nu in de aanloop van moederdag word ik altijd een beetje weemoedig van al die zoetige, liefelijke plaatjes die in de folders staat en alle overige reclames. Doordat ik dit jaar de dag erna verjaar, en niet echt een verjaardagsvierder ben, leek het mij een leuk idee om schoonmoeders te verrassen met het feit dat ik al met lief en zijn 2 zussen heb geregeld dat we daar kan borrelen in de serre. Zij gelukkig, ik gelukkig :-D.

Mijn motto was en is dat een onvervuld verlangen geen vervuld leven in de weg hoeft te staan en ik heb wat onvervulde verlangens helaas. Een andere mooie zin vind ik: Loslaten van een gemis betekent vooral het verzet opgeven tegen de situatie zoals hij is. Ergens vind ik moeder-en vaderdag commerciƫle dagen, dagen die bedacht zijn, want als je jezelf moeder of vader kan noemen, is dat al een kado op zich. En sommige mensen ervaren het als gewoon, als iets vanzelfsprekends maar een kado is dat nooit. Het is een kado als je kan zeggen dat een goede band met je ouders hebt of andere leden van de familie. Nav mijn logs en andere logs weet ik dat ik ook daar niet alleen in sta en maakt dat ik mij daar minder alleen in voel.

En dan ook nog een hoge score op het lijstje van Roos Vonk, tja, dan ben ik eigenlijk best een gelukkig mens, al heb ik dan niet alles wat ik zelf als geluk ervaar: een goede gezondheid, werk, kinderen. Mogelijk ben ik dan toch in staat om het los te laten, zoals de 2e mooie zin luidt.

Geluk is de kunst om een mooi boeket te maken van de bloemen die je hebt en dan heb ik iedere dag een mooi boeket. Alleen niet vergeten om het water te geven, maw zorgen dat ik iedere dag mijn eigen bloemen zie en blijf zien. En zorgen voor licht, het is vandaag en morgen wederom een zonnige dag. Heerlijk, zo ook de vrije dag die ik morgen heb, kan ik lekker tijd aan mijn hobby's kwijten naast het HH. Ik heb mijn breiwerk al een tijd niet in handen gehad dus daar komt verandering in...

2 opmerkingen:

  1. Dat doe ik nou altijd: reageren en dan op het laatst dat woord niet overpennen en dan is mijn hele reactie weg!

    Maar goed. Je bent een bijzonder mens. Ik heb het lijstje ook eens afgelopen en ook ik mag mezelf erg gelukig rekenen. Het is goed om daar af en toe bij stil te staan. En zet deze moederdag maar lekker in het teken van je schoonmoedr. Zijn jullie close?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha Repel,

    Dank voor het compliment. Het is wederzijds: ook jij bent een bijzonder mens.

    Met mijn schoonmoeder heb ik een goede band, ze wordt alleen oud maar ja, ze is dan ook al 85 maar zeker toen ze jonger was en gezonder had ik meer aan haar dan aan mijn eigen moeder. erg eigenlijk he.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je mijn blog hebt gelezen, laat je ook nog iets voor mij achter? liefs, Lin